Згідно із Законом України "Про банки і банківську діяльність", Національний банк України зобов’язаний прийняти рішення про віднесення банку до категорії проблемних за умови його відповідності хоча б одному з таких критеріїв:
1) банк допустив зменшення розміру регулятивного капіталу та/або нормативів капіталу банку, встановленого законом та/або нормативно-правовими актами Національного банку України, на 10 і
більше відсотків протягом звітного місяця;
2) банк не виконав вимогу вкладника або іншого кредитора, строк якої настав п’ять і більше робочих днів тому;
3) системне порушення банком законодавства, що регулює питання запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
4) банк порушив вимоги законодавства щодо порядку подання та/або оприлюднення звітності, в тому числі подав Національному банку України та/або оприлюднив недостовірну звітність, що
призвело до суттєвого викривлення показників фінансового стану банку;
5) систематичне незабезпечення ефективності функціонування та/або адекватності системи управління ризиками, що створює загрозу інтересам вкладників чи інших кредиторів банку.
Національний банк України має право віднести банк до категорії проблемних з інших підстав, визначених нормативно-правовими актами Національного банку України.
Проблемний банк у строк до 180 днів зобов’язаний привести свою діяльність у відповідність із вимогами законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку України.
Національний банк України зобов’язаний прийняти рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних у разі:
1) неприведення банком своєї діяльності у відповідність із вимогами законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку України, після віднесення його до категорії проблемних, але не пізніше ніж через 180 днів з дня визнання його проблемним;
2) зменшення розміру регулятивного капіталу або нормативів капіталу банку до однієї третини від мінімального рівня, встановленого законом та/або нормативно-правовими актами Національного банку України;
3) невиконання банком протягом 10 робочих днів поспіль 10 і більше відсотків своїх зобов’язань перед вкладниками та іншими кредиторами.
Законом обмежено строки тимчасової адміністрації, яка вводитиметься у банк на строк до 3-х місяців (для системоутворюючих банків до 6 місяців), впродовж якого Фонд прийматиме рішення щодо виведення банку з ринку найменш витратним для Фонду способом.
Також скасовується мораторій щодо виплати коштів протягом тимчасової адміністрації вкладникам - фізичним особам за договорами, строк яких закінчився, та за договорами банківського рахунку.
Крім того, скорочується термін початку здійснення виплат відшкодування за вкладами неплатоспроможних банків з 2-х місяців до 7 днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку.
У разі виникнення тимчасового дефіциту ліквідності Фонд має право звернутися до Національного банку України за отриманням короткострокового кредиту.
Учасники Фонду зобов’язані станом на останній робочий день кожного кварталу здійснювати нарахування регулярного збору до Фонду. За гривневими депозитами вони перераховуватимуть до Фонду, як і раніше, 0,5% від бази нарахування, а за валютними депозитами ставку збільшено з 0,5% до 0,8%. Базою нарахування є середньозважена за розрахунковий період сума щоденних балансових залишків на рахунках з обліку вкладів та відсотків за ними.
Законом також передбачена можливість сплачувати диференційовані регулярні збори банків до Фонду на підставі оцінки ступеню ризиків банку.
Щодо участі банків у Фонді
Учасниками Фонду є банки, участь яких у Фонді є обов’язковою, та які набувають статусу учасника Фонду в день отримання ними банківської ліцензії. Банки, які перебували в статусі тимчасового учасника Фонду набули статусу учасників Фонду, оскільки Закон не передбачає переведення учасників Фонду до категорії "тимчасових учасників" Фонду, тим самим, скасовуючи поняття тимчасового учасника Фонду як такого. З огляду на вищезазначене, банки, які мають банківську ліцензію, окрім АТ "Ощадбанк", є учасниками Фонду.
Підвищення гарантованої суми відшкодування
21 серпня 2012 року на засіданні адміністративної ради Фонду гарантування вкладів фізичних осіб було ухвалено рішення № 27, зареєстроване у Міністерстві юстиції України 29.08.2012 р. за № 1452/21764, про збільшення розміру відшкодування коштів за вкладами до 200 тисяч гривень. Дане підвищення стало можливим завдяки зростаючому ринку ресурсів та стійкій тенденції до збільшення обсягу коштів Фонду, який станом на 01.10.2012 р. сягнув 6,2 млрд. грн.
Вищезазначений розмір гарантованої суми відшкодування значно перевищує суму середнього вкладу (більш ніж у 18 разів) та захищає інтереси понад 99% вкладників банків-учасників Фонду.
Збільшення розміру гарантованого відшкодування за вкладами сприятиме підвищенню загального рівня довіри вкладників до банківської системи України, що є головною передумовою мобілізації необхідних довгострокових ресурсів для забезпечення сталого економічного розвитку, високого рівня життя та соціального захисту населення України.
Вищезгадане рішення адміністративної ради Фонду про збільшення розміру відшкодування коштів за вкладами до 200 тис. грн. розповсюджується також на банки, що перебувають в стадії ліквідації, окрім цього, відповідно до рішення адміністративної ради Фонду від 07.09.2012 № 29 "Про поширення дії рішення", на банки, щодо яких Національним банком України прийнято рішення про відкликання банківської ліцензії та призначення ліквідатора у період з дня прийняття зазначеного рішення до моменту його офіційного опублікування. Вкладники цих банків мають право звертатися до Фонду за отриманням відшкодування коштів за вкладами, включаючи відсотки, до 31 грудня 2012 року. Орієнтовна сума додаткових виплат вкладникам 21 банку складатиме 140 млн. грн.
Станом на 01 жовтня 2012 р. на ліквідації знаходиться 22 банки. Серед них: ПАТ "КБ "Володимирський", ПАТ "ІННОВАЦІЙНО-ПРОМИСЛОВИЙ БАНК", ПАТ "Банк Столиця", ПАТ "КБ "СОЦКОМ БАНК", ТОВ "Діалогбанк", ПАТ "Акціонерний банк "Синтез", ПАТ "ЗЕМЕЛЬНИЙ БАНК", ВАТ КБ "Іпобанк", ВАТ "Селянський комерційний банк "Дністер", ВАТ Банк "БІГ Енергія", АКБ "Трансбанк", ТОВ КБ "АРМА", ТОВ "Український промисловий банк", КБ "Українська фінансова група - товариство з обмеженою відповідальністю, АКБ "Східно-Європейський банк", АБ "Банк регіонального розвитку", АКБ "Європейський", ВАТ КБ "Національний стандарт", ПАТ "АКБ "Базис".
Нормативно-правові акти Фонду
На виконання Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фондом гарантування вкладів фізичних осіб ухвалено низку нормативно-правових актів, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України:
- Положення про порядок розрахунку, нарахування і сплати зборів до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (рішення від 02.07.2012 № 1);
-Положення про виведення неплатоспроможного банку з ринку (рішення від 05.07.2012 року № 2);
- Правила формування та ведення баз даних про вкладників (рішення від 09.07.2012 № 3);
- Правила надання звітності учасниками Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (від 09.07.2012 № 4);
- Форма звіту про вклади фізичних осіб в учасниках Фонду гарантування вкладів фізичних осіб - місячна форма звітності № 1Ф та Інструкція про порядок складання звіту про вклади фізичних осіб в учасниках Фонду гарантування вкладів фізичних осіб - місячна форма звітності № 1Ф (рішення від 09.07.2012 № 5);
- Положення про порядок визначення банків-агентів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (рішення від 12.07.2012 року № 6);
- Положення про порядок ведення реєстру учасників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (рішення від 12.07.2012 № 7);
- Положення про спосіб, розмір та умови надання Фондом гарантування вкладів фізичних осіб фінансової підтримки (рішення від 12.07.2012 № 8);
-Порядку обробки персональних даних у сфері забезпечення функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб (рішення від 12.07.2012 № 9);
- Положення про порядок інформування вкладників про систему гарантування вкладів фізичних осіб (рішення від 23.07.2012 № 10);
- Положення про порядок накладення адміністративно-господарських санкцій Фондом гарантування вкладів фізичних осіб (рішення від 23.07.2012 № 11);
- Положення про порядок залучення уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб консультантів, експертів або інших фахівців при виведенні неплатоспроможного банку з ринку або ліквідації банку (рішення від 23.07.2012 № 12);
- Положення про порядок відбору страховиків та порядку відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок професійної помилки посадової особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (рішення від 23.07.2012 № 13);
- Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами (рішення від 09.08.2012 № 14);
- Положення про порядок накладення Фондом гарантування вкладів фізичних осіб адміністративних штрафів (рішення від 09.08.2012 № 15).
Виходячи із вищезазначеного, в цілому очікується встановлення ефективних та оперативних процедур виведення неплатоспроможних банків з ринку, підвищення рівня захисту населення та зміцнення довіри вкладників до банківської системи.
Довідка ФГВФО:
Фонд є юридичною особою публічного права, установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
Станом на 1 жовтня 2012 р. кількість учасників Фонду становила 173 банки.
Розмір гарантованого рівня відшкодування коштів за вкладами становить 200 тисяч грн.
З дати попереднього підняття гарантованої суми (31 жовтня 2008 року) фінансові ресурси Фонду зросли більше як на 50% і станом на 01.09.2012 становлять 6,1 млрд. грн.
Станом на 1.07.2012 р. сума вкладів фізичних осіб в учасниках Фонду становила близько 311 мільярдів гривень, кількість вкладників складала понад 34 мільйони осіб.
Відділ зв’язків з громадськістю ФГВФО
[email protected]
тел. (044) 333 35 63