Поширені питання

Вклади в яких фінансових установах гарантуються Фондом?

Фонд гарантує вклади фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб-підприємців, у банках України.

Учасниками Фонду є всі банки. Участь банків у Фонді є обов'язковою. Банк стає учасником Фонду в день отримання ним банківської ліцензії.

Чи гарантуються вклади у кредитних спілках?

Ні. 

Які кошти фізичних осіб та фізичних осіб – підприємців, розміщені в банках, гарантуються Фондом?

Фонд гарантує кожному вкладнику відшкодування коштів за його вкладом.

Вклад, у розумінні законодавства про систему гарантування вкладів фізичних осіб, – це кошти в готівковій або безготівковій формі у валюті України або в іноземній валюті, які залучені банком від вкладника (або які надійшли для вкладника) на умовах договору банківського рахунку, банківського вкладу (депозиту) (крім коштів, залучених від видачі ощадного сертифіката банку), включаючи нараховані відсотки на такі кошти.

Чи гарантуються вклади фізичних осіб – підприємців?

Так.

Відшкодування коштів за вкладами фізичних осіб – підприємців здійснюється Фондом незалежно від дня відкриття рахунка, починаючи з 1 січня 2017 року щодо банків, віднесених до категорії неплатоспроможних після 1 січня 2017 року.

Якщо кошти Фондом не відшкодовуються, чи залишається у клієнта банку право, у разі ліквідації банку, на отримання таких коштів?

Так, у порядку задоволення кредиторських вимог до банку у черговості, визначеній статтею 52 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», у разі заявлення кредиторських вимог та включення  їх до реєстру акцептованих вимог кредиторів.

Задоволення вимог кредиторів здійснюється за рахунок коштів, одержаних у результаті ліквідації та продажу майна (активів) банку, інвестування тимчасово вільних коштів банку в державні цінні папери.

Вимоги до банку, не задоволені в результаті ліквідаційної процедури та продажу майна (активів) банку на дату складення ліквідаційного балансу, вважаються погашеними.

Детальніше – у розділі «Для кредиторів банків»

Якщо вкладник має вклади у декількох банках-учасниках Фонду, чи гарантуються ці вклади у кожному з банків?

Так, кожному вкладнику гарантуються його вклади у кожному з банків – учасників Фонду.

Який граничний розмір відшкодування за вкладами (максимальна гарантована сума)?

Протягом дії воєнного стану в Україні та трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні Фонд відшкодовує кожному вкладнику банку кошти в повному розмірі вкладу, включаючи відсотки.

Повне відшкодування вкладів поширюється лише на банки, рішення про віднесення яких до категорії неплатоспроможних або про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію, прийняті після 13 квітня 2022 року протягом дії воєнного стану в Україні та трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні.

Після трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні сума граничного відшкодування за вкладами становитиме 600 тис грн.

Чи гарантуються кошти, розміщені на банківських картках?

Якщо банківська картка видана банком фізичній особі або фізичній особі – підприємцю на умовах договору банківського рахунку, то власні кошти вкладника, що знаходяться на такій картці, гарантуються Фондом.

Чи гарантуються вклади, розміщені в іноземній валюті?

Кошти на рахунках вкладників, відкритих в іноземній валюті, які підпадають під визначення поняття «вклад», гарантуються Фондом.

В якій валюті здійснюються виплати гарантованого відшкодування коштів Фондом?

Відшкодування коштів за вкладом в іноземній валюті відбувається в національній валюті України після перерахування суми вкладу за офіційним курсом гривні до іноземних валют, встановленим Національним банком України на кінець дня, що передує дню початку процедури виведення Фондом банку з ринку та здійснення тимчасової адміністрації.

Чи гарантуються вклади у банківських металах?

Ні. Фонд не гарантує відшкодування коштів, залучених банком за вкладами у банківських металах.

Чи гарантуються Фондом кошти, передані банку в довірче управління?

Ні. Фонд не відшкодовує кошти, передані банку в довірче управління.

Чи гарантує Фонд кошти за ощадними та депозитними сертифікатами банків

Ні. Фонд не відшкодовує кошти за ощадними та депозитними сертифікатами банків.

Водночас, Фонд відшкодовує кошти за іменними ощадними (депозитними) сертифікатами банку, виданими до 30 червня 2021 року, незалежно від дати прийняття Національним банком України рішення про віднесення такого банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України «Про банки і банківську діяльність».

Чи гарантує Фонд кошти, залучені банком у формі випуску цінних паперів?

Ні. Кошти, залучені банком у формі випуску цінних паперів, у тому числі за депозитними та ощадними сертифікатами (окрім іменних ощадних (депозитних) сертифікатів банку, виданих до 30 червня 2021 року), не гарантуються Фондом.

Чи відшкодовує Фонд кошти, розміщені в банках з іноземним капіталом?

Так.

Але, Фонд не гарантує кошти за вкладами, розміщеними за вкладами в філіях іноземних банків.

Варто розрізняти філії іноземних банків (це банки іноземних держав, що працюють згідно законодавства інших країн) та українські банки з іноземним капіталом (мають ліцензію НБУ та працюють згідно законодавства України).

Якщо вклад розміщено в банку на умовах акційної програми або програми лояльності банку, чи означає це, що вкладник отримує від банку проценти на більш сприятливих умовах і тому кошти за такими вкладами не відшкодовуються?

Фонд не відшкодовує кошти за вкладами у банку, за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку проценти за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України «Про банки і банківську діяльність», або мають інші фінансові привілеї від банку.

У визначенні пункту 53 частини першої статті 2 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», кошти, розміщені на вклад особою, яка на індивідуальній основі отримує від банку проценти за вкладом за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами, - кошти, розміщені фізичною особою на вклад:

що не відповідає умовам публічного договору;

за договором, укладеним на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України «Про банки і банківську діяльність», за рішенням окремих посадових осіб банку та/або органів управління банку, не наділених повноваженнями щодо встановлення таких умов;

Якщо кошти розміщені на вклад, що не підпадає під вищезазначені ознаки, такий вклад гарантується Фондом на загальних підставах.

Як отримати гарантовану суму відшкодування?

Для отримання коштів вкладникам необхідно звернутися до будь-якого відділення банку-агента Фонду з паспортом і документом органу державної податкової служби про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційний код) *.

Також, низка банків-агентів реалізувала можливість дистанційного отримання відшкодування коштів. Детальніше – у розділі «Перелік банків-агентів».


* Крім осіб, у паспорті яких контролюючим органом зроблено відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта або до паспорта яких внесені дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків або територіальними підрозділами Державної міграційної служби України внесено дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків / внесено запис про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків в електронному безконтактному носії або на паспорті проставлено слово «відмова».

Чи гарантує Фонд відшкодування коштів за вкладами вкладників - іноземних громадян?

Так. Вкладником є фізична особа (у тому числі фізична особа – підприємець), яка уклала або на користь якої укладено договір банківського рахунку, банківського вкладу (депозиту).

При виконанні згаданих умов, незалежно від того, чи є вкладник громадянином України або іншої країни, йому гарантуються кошти за вкладом, розміщеним в банку.

На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 03 березня 2022 року №187 «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» (зі змінами), кошти за вкладом не гарантуються громадянам Російської Федерації окрім тих, що проживають на території України на законних підставах.

Які документи необхідно пред’явити іноземним громадянам до банку-агента для отримання гарантованої суми відшкодування?

Вкладник – іноземний громадянин, який звертається за отриманням гарантованої суми відшкодування, пред'являє відповідальному працівнику банку-агента свій паспорт або інший документ, що посвідчує особу (далі – паспортний документ).

Фізичні особи – резиденти додатково пред’являють документ, виданий відповідним контролюючим органом, що засвідчує їх реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків («ідентифікаційний номер»)*.


* Крім осіб, у паспорті яких контролюючим органом зроблено відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта або до паспорта яких внесені дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків або територіальними підрозділами Державної міграційної служби України внесено дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків / внесено запис про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків в електронному безконтактному носії або на паспорті проставлено слово «відмова».

Що має бути зазначене у довіреності для того, щоб отримати кошти?

Виплата банком-агентом відшкодування на підставі довіреності здійснюється за умови надання довіреною особою паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та довіреності (нотаріально засвідченої копії довіреності). Фізичні особи – резиденти додатково пред’являють документ, виданий відповідним контролюючим органом, що засвідчує їх реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків («ідентифікаційний номер»)*.

У разі якщо у довіреності не зазначений реєстраційний номер облікової картки платника податків вкладника – фізичної особи – резидента, представник додатково має подати копію документа, виданого контролюючим органом, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків фізичної особи, на ім’я якої відкривався рахунок. Така копія має бути засвідчена у встановленому законодавством порядку.

Довіреність на отримання коштів має містити, зокрема, але не виключно, фразу про те, що довірена особа має право «отримувати кошти в будь-яких фінансових та банківських установах, а також відшкодування коштів за вкладами від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб».

Однак, вказана фраза в тексті довіреності носить рекомендаційний і факультативний характер, а отже не може трактуватись будь-яким банком-агентом як обов’язкова норма, відсутність якої є підставою для відмови у виплаті коштів.

Банки – агенти не мають права відмовляти представникам (повіреним) вкладників у виплаті коштів із посиланням на те, що в тексті довіреності відсутнє уточнення про виплату коштів за рахунок або від імені Фонду, або застереження про право отримувати кошти від Фонду.


* Крім осіб, у паспорті яких контролюючим органом зроблено відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта або до паспорта яких внесені дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків або територіальними підрозділами Державної міграційної служби України внесено дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків / внесено запис про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків в електронному безконтактному носії або на паспорті проставлено слово «відмова».

Яким чином юридичні особи можуть отримати кошти, що розміщені на їхніх рахунках у неплатоспроможному банку?

Юридичні особи, які мають документально підтверджені вимоги до банку щодо їх майнових зобов'язань, є кредиторами банку у визначенні Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб». Задоволення таких вимог кредиторів банку здійснюється у черговості, визначеній статтею 52 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», за рахунок коштів, одержаних в результаті ліквідації та продажу майна (активів) банку, інвестування тимчасово вільних коштів банку в державні цінні папери.

Чи потрібно сплачувати кредит у разі, якщо банк, з яким було укладено відповідний кредитний договір, було визнано неплатоспроможним?

Так. Віднесення банку до категорії неплатоспроможних, запровадження процедури тимчасової адміністрації або ліквідації банку не припиняють дію кредитних договорів.

Позичальник зобов’язаний повернути банку основну суму боргу та сплатити проценти у розмірах і у строки, встановлені умовами кредитного договору. Це також стосується заборгованості за платіжними картками. Пам’ятайте, що кошти, сплачені позичальниками на погашення кредитів, є джерелом для розрахунків із кредиторами, у тому числі вкладниками, неплатоспроможних банків.

На які реквізити необхідно здійснювати погашення за кредитом?

Під час тимчасової адміністрації позичальник здійснює платежі для погашення кредиту на реквізити банку, вказані у кредитному договорі.

Після відкликання банківської ліцензії та початку процедури ліквідації сплату заборгованості необхідно здійснювати на накопичувальний рахунок, що відкривається у Національному банку України. Відомості про ліквідацію банку та реквізити накопичувального рахунку розміщуються на вебсайті неплатоспроможного банку та на вебсайті Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.

Яким чином здійснюється сплата кредиту, якщо відділення банку, в якому оформлявся кредит, не працює?

Здійснити погашення кредиту можна:

  • через відділення будь-якого діючого (платоспроможного) банку згідно з його тарифами;
  • за допомогою дистанційних каналів діючих (платоспроможних) банків (веббанкінг, мобільні додатки);
  • готівкою за допомогою платіжних терміналів;
  • готівкою через каси діючих (працюючих) відділень неплатоспроможного банку.

Детальніше – у розділі «Для позичальників».

За яких умов у банку запроваджується тимчасова адміністрація?

Фонд розпочинає процедуру виведення неплатоспроможного банку з ринку не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних.

На який строк запроваджується тимчасова адміністрація?

Тимчасова адміністрація запроваджується на строк, що не перевищує один місяць. У разі виведення неплатоспроможного банку з ринку у спосіб, що передбачає продаж банку або передачу активів та зобов’язань до приймаючого чи перехідного банку, тимчасова адміністрація може бути продовжена на строк до одного місяця.

У разі виведення неплатоспроможного банку з ринку шляхом ліквідації банку з відшкодуванням з боку Фонду коштів за вкладами фізичних осіб та ліквідації банку з відчуженням у процесі ліквідації всіх або частини його активів і зобов’язань на користь приймаючого банку, строк тимчасової адміністрації може бути продовжений на п’ять днів з припиненням не пізніше дня отримання рішення Національного банку України про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Чи може тимчасова адміністрація бути припинена достроково?

Так, тимчасова адміністрація припиняється після виконання плану врегулювання або в інших випадках за рішенням виконавчої дирекції Фонду.

Чи нараховуються під час тимчасової адміністрації в банку відсотки за вкладами?

Ні. Під час тимчасової адміністрації не здійснюється нарахування відсотків за зобов’язаннями перед вкладниками та кредиторами.

Нарахування відсотків за вкладами припиняється у день початку процедури виведення Фондом банку з ринку (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України «Про банки і банківську діяльність», - у день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку).

Чи здійснюються виплати гарантованого відшкодування під час тимчасової адміністрації?

Фонд розпочинає виплату відшкодування коштів у національній валюті України в порядку та у черговості, встановлених Фондом, не пізніше 20 робочих днів (для банків, база даних про вкладників яких містить інформацію про більше ніж 500000 рахунків, - не пізніше 30 робочих днів) з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку.

За якими вкладами можливі виплати гарантованого відшкодування під час тимчасової адміністрації?

Під час тимчасової адміністрації вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами:

  • за договорами, строк дії яких закінчився станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку 
  • за договорами банківського рахунку.

Фонд має право не включати до розрахунку гарантованої суми відшкодування коштів за договорами банківського рахунка до отримання в повному обсязі інформації про операції, здійснені платіжною системою (внутрішньодержавною та міжнародною).

Виплата гарантованої суми відшкодування за договорами банківського рахунка здійснюється тільки після отримання Фондом у повному обсязі інформації про операції, здійснені платіжною системою (внутрішньодержавною та міжнародною).

Чи потрібно подавати до Фонду заяву для отримання гарантованої суми відшкодування за вкладом під час тимчасової адміністрації?

Подавати до Фонду заяву на отримання коштів в межах гарантованої суми під час тимчасової адміністрації не потрібно*. Виплата коштів за договорами, строк яких закінчився та за договорами банківського рахунку здійснюється згідно з переліком вкладників, які формує уповноважена особа Фонду на тимчасову адміністрацію у разі делегування відповідних повноважень Фондом.

Оголошення про час та порядок виплат розміщується на вебсайті Фонду на сторінці банку, на вебсайті і у відділеннях банку, в якому запроваджена тимчасова адміністрація.


 * окрім випадків, визначених нормативними актами Фонду.


За яким курсом здійснюється перерахування суми вкладу, розміщеного в іноземній валюті?

Відшкодування коштів за вкладом в іноземній валюті відбувається в національній валюті України після перерахування суми вкладу за офіційним курсом гривні до іноземних валют, встановленим Національним банком України на кінець дня, що передує дню початку процедури виведення Фондом банку з ринку та здійснення тимчасової адміністрації відповідно до статті 36 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».

Як отримати кошти, якщо термін дії договору закінчується після тимчасової адміністрації?

Під час дії тимчасової адміністрації, виплати здійснюються лише за договорами, строк дії яких закінчився станом на день початку виведення Фондом цього банку з ринку, та за договорами банківського рахунку (поточні рахунки, платіжні картки). Після прийняття рішення Національним банком України про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку отримати відшкодування мають право всі вкладники, незалежно від строку закінчення дії договору.

Виплата відшкодування власних коштів, що знаходяться на карткових рахунках здійснюється тільки після отримання Фондом у повному обсязі інформації про операції, здійснені платіжною системою (внутрішньодержавною та міжнародною).

Як можна отримати заробітну плату, пенсію, стипендію тощо, якщо емітовані банком платіжні картки не працюють (заблоковано) під час тимчасової адміністрації?

Протягом дії тимчасової адміністрації здійснюються виплати гарантованої суми відшкодування вкладникам за  договорами, строк яких закінчився та за договорами банківського рахунку (поточні та карткові рахунки). Після опублікування оголошення про початок відшкодування коштів вкладникам необхідно звернутися до будь-якого відділення банку-агента з паспортом і документом органу державної податкової служби про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер).

Також під час тимчасової адміністрації можливе здійснення наступних операцій:

  • виплати аліментів, пенсій, стипендій, інших соціальних, державних виплат, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, ушкодженням здоров’я або смертю тощо, що надійшли до банку з дня початку здійснення процедури виведення банку з ринку;
  • виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги по вагітності та пологах, що надійшли на спеціальний рахунок у банку, відкриття якого передбачено законодавством України для юридичної особи, починаючи з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку;
  • виконання операцій з виплати переказу коштів фізичних та юридичних осіб, що надійшли на їхні рахунки з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку.
Чи можна під час тимчасової адміністрації купувати в банку іноземну валюту для погашення зобов’язань за кредитними договорами?

Так, під час тимчасової адміністрації можливе здійснення купівлі-продажу валюти фізичними та юридичними особами для погашення ними зобов’язань за кредитними договорами, виконання вимог, встановлених законодавством.  

До введення тимчасової адміністрації фізична особа сплатила через касу банку за комунальні послуги або здійснила інші платежі, однак кошти не надійшли одержувачу платежу, що необхідно зробити для того, щоб повернути такі кошти?

На здійснені фізичною особою через касу банку платежі (без відкриття рахунку фізичною особою) гарантії Фонду не  поширюються.

Відповідно до частини п’ятої статті 36 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» під час тимчасової адміністрації не здійснюється задоволення вимог вкладників та інших кредиторів банку. Кредитором банку у визначенні Закону України «Про банки і банківську діяльність» є юридична або фізична особа, яка має документально підтверджені вимоги до банку щодо його майнових зобов'язань.

У випадку відкликання банківської ліцензії кредитори банку мають право письмово звернутися до Фонду або уповноваженої особи Фонду, у разі делегування їй повноважень, протягом 30 днів з дня публікації відомостей про ліквідацію банку у газетах «Урядовий кур’єр» або «Голос України» із заявою про кредиторські вимоги з наданням копій платіжних документів з відміткою банку, за якими було здійснено перерахування коштів. Задоволення вимог кредиторів здійснюється відповідно до черговості, зазначеній у статті 52 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».

У разі передачі таких коштів приймаючому банку або продажу неплатоспроможного банку в цілому - кошти повертаються таким банком у порядку, передбаченому законодавством щодо здійснення банківських операцій.

Чи можуть юридичні особи та фізичні особи-підприємці здійснювати безготівкові платежі з власних рахунків у банку з тимчасовою адміністрацією з метою здійснення розрахунків з бюджетом та інших обов’язкових платежів?

Так, можуть, але у межах суми, що надійшла на їхній рахунок протягом тимчасової адміністрації.

Чи можуть юридичні особи та фізичні особи-підприємці здійснювати безготівкові платежі з власних рахунків у банку з тимчасовою адміністрацією?

Так, можуть, але у межах суми, що надійшла на їхній рахунок протягом тимчасової адміністрації.

Коли Фонд розпочинає ліквідацію банку?

Фонд розпочинає процедуру ліквідації банку не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, крім випадку, коли ліквідація здійснюється за ініціативою власників банку.

Скільки може тривати ліквідація банку Фондом?

Фонд з дня початку процедури ліквідації банку протягом трьох років (у разі ліквідації системно важливого банку - протягом п’яти років) забезпечує виконання заходів щодо управління майном (активами) банку та задоволення вимог кредиторів.

Фонд має право прийняти рішення про продовження строку управління майном (активами) банку та задоволення вимог кредиторів у разі виникнення обставин, що унеможливлюють здійснення продажу майна (активів) банку та задоволення вимог кредиторів, на весь час існування таких обставин.

Підставами продовження Фондом строку є такі обставини:

  • неможливість доступу Фонду або уповноваженої особи Фонду до банку при здійсненні ліквідації, до його майна (активів), книг, записів, документів, баз даних;
  • набрання законної сили судовим рішенням про скасування або визнання нечинним рішення виконавчої дирекції Фонду про початок процедури ліквідації банку, якщо Фонд оскаржує таке судове рішення;
  • незадоволення вимог усіх кредиторів банку за наявності майна (активів) банку, нереалізованого з причин рішень суду або іншого компетентного органу, яке мало наслідком неможливість продажу майна (активів) в порядку, визначеному частинами шостою – тринадцятою статті 51 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», або з причини відмови в наданні таких, що вимагаються законом, дозволу або згоди на вчинення правочину щодо відчуження майна (активів).
Коли закінчується ліквідаційна процедура банку?

Ліквідаційна процедура банку вважається завершеною з моменту затвердження ліквідаційного балансу, а банк ліквідованим - з моменту внесення запису про припинення банку до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Яким чином клієнти банку, що ліквідується, можуть вилучити свої матеріальні цінності, що перебували на відповідальному зберіганні банку?

Фонд безпосередньо (або уповноважена особа Фонду, у разі делегування їй повноважень) зобов'язаний у 60-денний строк з дня початку процедури ліквідації банку надіслати повідомлення всім клієнтам, які користуються послугами відповідального зберігання, про необхідність вилучити свої цінності протягом одного місяця з дня повідомлення. Матеріальні цінності, що перебували на відповідальному зберіганні банку і не були вилучені власниками в зазначений у повідомленні строк,  вважаються фондами, на які не можуть претендувати кредитори банку. Такі цінності переходять у розпорядження Фонду для повернення законним власникам.

Чи здійснює Фонд виплати гарантованого відшкодування вкладникам протягом ліквідації банку?

Так. Фонд розпочинає виплату відшкодування коштів у національній валюті України в порядку та у черговості, встановлених Фондом, не пізніше 20 робочих днів (для банків, база даних про вкладників яких містить інформацію про більше ніж 500000 рахунків, - не пізніше 30 робочих днів) з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку.

Коли Фонд припиняє виплату гарантованих сум відшкодування коштів за вкладами?

Фонд припиняє виплату гарантованих сум відшкодування коштів за вкладами у день затвердження ліквідаційного балансу банку та не пізніше наступного робочого дня розміщує на офіційному вебсайті Фонду оголошення про припинення Фондом виплат гарантованої суми відшкодування.

Як дізнатися про початок виплат гарантованої суми відшкодування під час ліквідації банку?

Дізнатись про початок виплат гарантованої суми відшкодування за вкладами можна через офіційні засоби масової інформації: газети «Голос України» або «Урядовий кур’єр», за телефоном «гарячої лінії» Фонду 0-800-308-108 (дзвінки в межах території Україні безкоштовні), на вебсайті Фонду та на вебсайті банку, що ліквідується.

Яким чином Фонд здійснює виплати гарантованого відшкодування вкладникам?

Фонд здійснює виплату коштів вкладникам відповідно до Реєстру відшкодувань вкладникам для здійснення виплат через банки-агенти. З переліком банків – агентів Фонду можна ознайомитись на вебсайті Фонду за посиланням.

Чи можна отримати виплату гарантованого відшкодування коштів дистанційно?

Так, низка банків-агентів реалізувала можливість дистанційного отримання відшкодування коштів. Детальніше – у розділі «Перелік банків-агентів».

Які документи вкладник має пред’явити у банку – агенті Фонду для отримання виплати гарантованого відшкодування?

Для отримання коштів вкладнику необхідно звернутися до банку-агента і пред’явити паспорт та документ, виданий відповідним контролюючим органом, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (ідентифікаційний номер) *.


*Крім осіб, у паспорті яких контролюючим органом зроблено відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта або до паспорта внесені дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків або територіальними підрозділами Державної міграційної служби України внесено дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків / внесено запис про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків в електронному безконтактному носії або на паспорті проставлено слово "відмова".

Як отримати кошти, якщо вклад належить малолітній особі (дитині, яка не досягла 14 років)?

Виплата відшкодування за вкладами, відкритими на ім'я малолітніх осіб (дітей, які не досягли 14 років), здійснюється їх законним представникам - батькам (усиновлювачам) або опікунам (піклувальникам).

Для отримання коштів батькам (усиновлювачам) або опікунам малолітньої особи, опікунам (піклувальникам) особи, визнаної недієздатною, необхідно звернутися до банку-агента і пред’явити паспорт та документ, виданий відповідним контролюючим органом, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (ідентифікаційний номер)* одного з батьків (усиновлювачів) або опікунів (піклувальників), та додатково надати нотаріально засвідчену копію свідоцтва про народження дитини або нотаріально засвідчену копію документа, що підтверджує статус законного представника особи.


*Крім осіб, у паспорті яких контролюючим органом зроблено відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта або до паспорта внесені дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків або територіальними підрозділами Державної міграційної служби України внесено дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків / внесено запис про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків в електронному безконтактному носії або на паспорті проставлено слово "відмова".

Як отримати кошти, якщо вклад належить неповнолітній особі віком від 14 до 18 років?

Для отримання коштів неповнолітній особі віком від 14 до 18 років необхідно звернутися до банку-агента і пред’явити паспорт та документ, виданий відповідним контролюючим органом, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (ідентифікаційний номер) *.


*Крім осіб, у паспорті яких контролюючим органом зроблено відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта або до паспорта внесені дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків або територіальними підрозділами Державної міграційної служби України внесено дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків / внесено запис про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків в електронному безконтактному носії або на паспорті проставлено слово "відмова".

Як отримати вклад за довіреністю?

Для отримання коштів за довіреністю представнику необхідно звернутись до банку-агента і пред’явити паспорт, документ, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (ідентифікаційний номер) та нотаріально засвідчену довіреність (нотаріально засвідчену копію довіреності) на отримання коштів.

У разі письмового звернення до Фонду, представником вкладника надається:

  • заява про виплату гарантованої суми відшкодування, завірена особистим підписом, із зазначенням фактичного місця проживання, дати подання;
  • засвідчена особистим підписом представника копія паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, - з інформацією про прізвище, ім'я, по батькові, серію, номер, найменування або код органу, що видав документ, дату видачі;
  • копія документа, виданого контролюючим органом, що засвідчує реєстрацію особи в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків або копії сторінок паспорта, у якому контролюючим органом зроблено відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта, якщо до паспорта не внесені дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків;
  • нотаріально засвідчена копія довіреності. Якщо в довіреності не зазначений реєстраційний номер облікової картки платника податків вкладника - фізичної особи - резидента, довірена особа додатково подає копію документа, виданого контролюючим органом, що засвідчує реєстрацію вкладника в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків. Така копія має бути засвідчена у встановленому законодавством порядку.
Як отримати кошти на правах спадщини?

Виплата гарантованої суми відшкодування спадкоємцям вкладників здійснюється за результатами розгляду індивідуальних звернень.

Для цього спадкоємець повинен надіслати до Фонду:

  • підписану заяву про виплату гарантованої суми відшкодування із зазначенням фактичного місця проживання, дати подання (примірна форма заяви для отримання відшкодування на підставі документу про право на спадщину);
  • копію документа, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків* (ідентифікаційний номер);
  • засвідчену особистим підписом копію паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, з інформацією про прізвище, ім’я, по батькові, серію, номер, найменування або код органу, що видав документ, дату видачі;
  • нотаріально засвідчену копію документа, що дає право на отримання відшкодування на правах спадщини (свідоцтва про право на спадщину).

У разі звернення представника спадкоємця додатково надається нотаріально засвідчена копія документу, що підтверджує статус представника особи.

Розрахунок суми відшкодування, що сплачується спадкоємцям вкладника, здійснюється на основі, пропорційній успадкованим ними частинам вкладу(ів), в межах суми відшкодування, що належала цьому вкладнику.

У яких випадках для отримання відшкодування необхідно письмово звертатися до Фонду?

У разі наявності спірних питань щодо отримання відшкодування за вкладом у неплатоспроможному банку вкладникам необхідно письмово звертатись до Фонду.

Як отримати виплату гарантованого відшкодування у випадку виявлення не відповідності реквізитів документів вкладника (наприклад у разі зміни паспорту)?

У випадку виявлення у банку-агенті не відповідності реквізитів документів вкладника (наприклад у зв’язку зі зміною/втратою паспорту, зміною прізвища або імені, допущенням помилки під час відкриття банківського рахунку або банківського вкладу) вкладнику необхідно письмово звернутись до Фонду та надати такі документи:

  • підписану заяву про зміну реквізитів документів для отримання гарантованої суми відшкодування із зазначенням фактичного місця проживання, дати подання (примірна форма заяви про зміну реквізитів документів для отримання гарантованої суми);
  • копію документа, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків* (ідентифікаційний номер);
  • засвідчену особистим підписом копію паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, з інформацією про прізвище, ім’я, по батькові, серію, номер, найменування або код органу, що видав документ, дату видачі.

Крім цього, до вищезазначених документів необхідно додати:

  • у разі заміни паспорту оригінал або нотаріально засвідчену копію довідки про заміну паспорту та, у разі зміни прізвища, імені, по батькові копію документа про цю зміну (наприклад свідоцтво про шлюб/розірвання шлюбу, свідоцтво про зміну імені тощо);
  • у разі допущення помилки під час відкриття банківського рахунку або банківського вкладу – копію договору банківського рахунку або банківського вкладу.
Який строк розгляду заяви на виплату гарантованої суми відшкодування?

Заяви про виплату гарантованої суми відшкодування розглядаються Фондом у строк, що не перевищує трьох календарних місяців.

Якщо кошти, розміщені в банку, не підпадають під гарантії Фонду, чи має клієнт банку право на отримання коштів за такими коштами у разі ліквідації банку?

Так.

Задоволення вимог вкладників та інших кредиторів здійснюватиметься за рахунок коштів, одержаних  в результаті ліквідації та продажу майна (активів) банку, інвестування тимчасово вільних коштів банку в державні цінні папери, за умови достатності коштів для забезпечення процедури ліквідації, у визначеній статтею 52 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» черговості.

Детальніше про порядок задоволення вимог кредиторів – у розділі «Кредиторам».

Де можна знайти зразок письмової заяви кредитора банку?

Зразок заяви кредитора можна завантажити на вебсайті Фонду у розділі «Вкладникам та кредиторам» за посиланням.

Протягом якого строку приймаються заяви на акцептування вимог кредиторів банку, що ліквідується («кредиторські вимоги»)?

Заяви приймаються упродовж 30 днів з дня опублікування Фондом відомостей про ліквідацію банку в газеті «Голос України» або «Урядовий кур’єр».

Будь-які вимоги, що надійшли після закінчення цього строку, вважаються погашеними, крім вимог вкладників у межах гарантованої Фондом суми відшкодування за вкладами. Інформацію про дату публікації та адресу, за якою приймаються заяви кредиторів, можна знайти на вебсайті Фонду у розділі «Банки в управлінні Фонду», підрозділ «Банки, що ліквідуються».

Будь-які спори щодо акцептування вимог кредиторів підлягають вирішенню у судовому порядку.

Що має містити заява на включення кредиторських вимог до загального реєстру акцептованих вимог кредиторів?

Кредитори мають право заявити Фонду про свої вимоги до банку після  прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку протягом 30 календарних днів з дня опублікування оголошення про ліквідацію банку на адресу вказану у газеті «Голос України» або «Урядовий Кур’єр».

Для цього на адресу, вказану в оголошенні про відкликання банківської ліцензії і ліквідацію банку, необхідно направити письмову заяву. Також подати свої кредиторські вимоги можна безпосередньо за місцезнаходженням банку/відокремленого підрозділу банку.

Кредиторські вимоги можуть заявлятись кредиторами банку як з визначенням обсягу (суми) кредиторських вимог, так і без визначення такого обсягу. Вимоги вкладників банку у межах гарантованої Фондом суми відшкодування за вкладами не заявляються.

До заяви можуть додаватись копії будь-яких документів, що підтверджують вимоги вкладника або іншого кредитора банку до банку щодо його майнових зобов’язань.

Чи можна направити кредиторську вимогу засобами поштового зв’язку (поштовим відправленням)?

Так. У разі заявлення кредитором вимоги до банку шляхом направлення письмової заяви через відділення поштового зв’язку така вимога вважається заявленою в межах встановленого законодавством строку за наявності відмітки (штампа) відділення поштового зв’язку про дату відправлення кредитором такої вимоги в межах встановленого законодавством тридцятиденного строку. Копії документів (заяви та конвертів), що підтверджують прийняття документів відділенням поштового зв’язку у встановлений Законом строк заявлення кредитором вимог, зберігаються протягом строку, визначеного для зберігання первинних документів банку.

Чи можна направити кредиторську вимогу засобами електронної пошти або через інші засоби електронного зв’язку (наприклад через месенджери в соціальних мережах)?

Для направлення заяви про визнання вимог кредиторів електронною поштою, заява має обов’язково містити підпис заявника із зазначенням дати. Тобто заява про визнання вимог кредитора має бути відсканованою, сфотографованою тощо. Звичайно опрацьовуються заяви, підписані з застосуванням електронного цифрового підпису (кваліфікованого електронного підпису).

Не вважаються заявленими вимоги кредиторів, надані кредиторами шляхом направлення електронного повідомлення засобами електронної пошти без підпису заявника, засобами телефонного зв’язку, через месенджери в соціальних мережах або в усній формі.

Яким чином відбуватиметься сповіщення кредиторів банку, що ліквідується, про акцептування їхніх вимог?

Протягом 20 днів з дня затвердження реєстру акцептованих вимог кредиторів Фонд сповіщає кредиторів про акцептування їх вимог шляхом розміщення повідомлення на офіційних сайтах Фонду та неплатоспроможного банку, а також у приміщеннях такого банку в доступному для відвідувачів місці. Така інформація розміщується в узагальненому вигляді. Кредитори банку мають право отримати зазначену інформацію щодо себе після усної ідентифікації у банку безкоштовно.

Яка черговість задоволення вимог кредиторів банку, що ліквідується?

1) зобов’язання, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров’ю громадян;

2) грошові вимоги щодо заробітної плати, що виникли із зобов’язань банку перед працівниками до прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку;

3) вимоги Фонду, що виникли у випадках, визначених цим Законом;

4) вимоги вкладників - фізичних осіб (у тому числі фізичних осіб - підприємців), які не є пов’язаними особами банку, у частині, що перевищує суму, виплачену Фондом;

5) вимоги Національного банку України, що виникли в результаті зниження вартості застави, наданої для забезпечення кредитів рефінансування, а також для забезпечення повернення банкнот і монет, переданих Національним банком України на зберігання та для проведення операцій з ними;

6) вимоги фізичних осіб (у тому числі фізичних осіб - підприємців), які не є пов’язаними особами банку, платежі яких або платежі на ім’я яких заблоковано;

7) вимоги інших вкладників, які не є пов’язаними з банком особами, юридичних осіб -  клієнтів банку, які не є пов’язаними з банком особами;

8) інші вимоги, крім вимог за субординованим боргом;

9) вимоги кредиторів банку (фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, а також юридичних осіб), які є пов’язаними особами банку;

10) вимоги за субординованим боргом;

11) вимоги за інструментами з умовами списання/конверсії.

Яким чином здійснюється задоволення вимог кредиторів, якщо в банку недостатньо коштів для задоволення всіх вимог, віднесених до однієї черги?

У разі якщо обсяг коштів, одержаних від продажу майна (активів), недостатній для повного задоволення всіх вимог однієї черги, вимоги задовольняються пропорційно до суми вимог, що належать кожному кредитору однієї черги. У разі відмови кредитора від задоволення визнаної в установленому порядку вимоги Фонд не враховує суму грошових вимог цього кредитора.

За яким курсом здійснюється перерахування суми кредиторських вимог, заявлених в іноземній валюті?

Вимоги кредиторів, заявлені в іноземній валюті, перераховуються у національну валюту в сумі, визначеній за офіційним курсом, встановленим Національним банком України на кінець дня, що передує дню початку процедури ліквідації, крім вимог вкладників за договорами в іноземній валюті, які перераховуються в національну валюту України за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком України до іноземних валют на кінець дня, що передує дню початку процедури виведення Фондом банку з ринку (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених статтею 77 Закону України «Про банки і банківську діяльність», - станом на кінець дня, що передує дню початку процедури ліквідації Фондом банку).

Яким чином повертаються кошти вкладників та інших кредиторів банку, на які було накладено обмеження на розпорядження (арештовані), відповідно до вимог законодавства України?

У разі відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку вкладникам, кошти за вкладами яких не перевищують гарантовану суму, але на які було накладено обмеження на розпорядження (арешт), відшкодовуються Фондом лише після отримання відповідних документів про скасування такого обмеження.

У разі відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку вкладникам, вклади яких не підпадають під гарантії Фонду, та іншим кредиторам банку для отримання коштів, що були обмежені на розпорядження (арештовані), необхідно подати до такого банку кредиторські вимоги.

Про акцептування вимог кредитора на суму коштів, на які накладено обмеження на розпорядження (арешт), банк направляє повідомлення ініціатору такого обмеження (арешту) (суд, органи виконавчої служби) про включення залишку, що обліковується на рахунку, який арештований, до реєстру акцептованих вимог кредиторів на користь кредитора;

Після надходження відповідних документів про зняття обмеження на розпорядження (арешту) з коштів або надання кредитором уточнень щодо реквізитів для перерахування коштів відбувається задоволення вимог кредиторів за рахунок коштів, що були депоновані під такі кредиторські зобов’язання попередньої черги кредиторів на накопичувальному рахунку.

За наявності у банку вимог кредиторів, що не були задоволені до визначеного строку завершення ліквідації у зв’язку з накладенням арешту на кошти, які обліковуються на рахунках кредиторської заборгованості, відповідний структурний підрозділ Фонду або уповноважена особа Фонду (у разі делегування їй відповідних повноважень) виконує такі дії:

  • повідомляє контролюючі органи про завершення ліквідації банку та про наявні кошти на арештованих рахунках кредиторської заборгованості;
  • у разі надходження до банку відповідних документів від контролюючих органів про зняття обмеження на розпорядження (арешту) з коштів кредиторської заборгованості  здійснює задоволення вимог кредиторів за рахунок коштів, що були депоновані під такі кредиторські зобов’язання;
  • у разі неотримання від контролюючих органів документів про зняття обмеження на розпорядження (арешту) з коштів протягом 30 днів з дня направлення повідомлення про завершення ліквідації задовольняє кредиторські вимоги шляхом перерахування коштів, що були депоновані під такі кредиторські зобов’язання, на депозит нотаріусу, нотаріальної контори за місцезнаходженням банку відповідно до законодавства України.
Чи потрібно сплачувати кредит у разі, якщо в банку, з яким було укладено відповідний кредитний договір, було розпочато ліквідацію?

Так, потрібно. Віднесення банку до категорії неплатоспроможних, запровадження процедури тимчасової адміністрації або ліквідації банку не припиняють дію кредитних договорів.

Позичальник зобов’язаний повернути банку основну суму боргу та сплатити проценти у розмірах і у строки, встановлені умовами кредитного договору. Це також стосується заборгованості за платіжними картками. Пам’ятайте, що кошти, сплачені позичальниками на погашення кредитів, є джерелом для розрахунків із кредиторами, у тому числі вкладниками, неплатоспроможних банків.

За якими реквізитами погашати кредити перед банком, який ліквідується?

У разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку неплатоспроможний банк закриває кореспондентський та відкриває в Національному банку України накопичувальний рахунок, на який необхідно здійснювати платежі для погашення кредитів під час ліквідації. Реквізити накопичувального рахунку розміщуються на вебсайті неплатоспроможного банку та на вебсайті Фонду.

Здійснити погашення кредиту можна:

  • через відділення будь-якого діючого (платоспроможного) банку згідно з його тарифами;
  • за допомогою дистанційних каналів діючих (платоспроможних) банків (веббанкінг, мобільні додатки);
  • готівкою за допомогою платіжних терміналів;
  • готівкою через каси діючих (працюючих) відділень неплатоспроможного банку.
Яким чином здійснювались процедури виведення банків з ринку, які були розпочаті Національним банком України до набрання чинності Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб»?

Відповідно до пункту 3 розділу Х «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», який набрав чинності 22 вересня 2012 року, ініційовані до набрання чинності цим Законом процедури ліквідації банків здійснювались відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності вказаним Законом.