Місселінг (від англ. Misselling – «неправильний продаж») – тобто недобросовісний продаж, при якому інформація про товар навмисно спотворюється і це, по суті, обман. Це випадки, коли вас навмисно вводять в оману, намагаючись продати не той товар або послугу, які вам насправді потрібні.
Що таке місселінг та як від нього захиститись?
Місселінг може включати навмисне приховування інформації про ключові особливості товару чи продукту. Поширення практики місселінгу пояснюється тим, що у короткостроковій перспективі можна підвищити прибуток, наприклад, виконавши план з продажу добровільних страховок. Виможете зустрітися з місселінгом у страхових компаніях, брокерських фірмах, та у будь-яких інших фінансових організаціях. Найчастіше з місселінгом можна зустрітися в банках, коли представник банку:
– пропонує придбати додаткові страхові поліси під час кредитування;
– пропонує оформити банківську картку із платним обслуговуванням;
– переконує відкрити вклади на невигідних умовах, запевняючи у протилежному.
Послуга або продукт, який намагаються вам продати, можуть бути хорошими, але клієнт часто не підозрює, що, наприклад, звертаючись до банку за споживчим кредитом, запропоновані послуги страхування є добровільними.Якщо вас навмисно ввели в оману – це місселінг.
Якщо вам рекомендують продукт, з яким ви раніше не мали справу – не погоджуйтеся відразу. Перед тим як підписати договір – уважно його прочитайте. Знання своїх прав є вашим основним інструментом у протистоянні місселінгу.
Перед відвідуванням банку приділіть особливу увагу договору, попередньо ознайомившись з його текстом на сайті банку або візьміть копію договору у відділенні банку й уважно ознайомтеся з ним. Зверніть увагу на такі моменти:
– на який термін ви укладаєте договір;
– хто є сторонами договору банківського вкладу;
– чи потрапляють ваші вклади під захист Фонду гарантування вкладів фізичних осіб?
– яку суму грошей вам повернуть при достроковому розірванні договору?
– з ким ви укладаєте договір: з самим банком чи з іншою організацією?
Якщо ви укладаєте договір банківського вкладу, в договорі ви повинні бути зазначені як «Вкладник», який укладає договір з «Банком». Якщо ж у договорі ви зазначені як «Клієнт фінансової компанії», чи «Інвестор» – ви маєте справу не з депозитним договором, і не з банком, відповідно, ваші кошти гарантуватися не будуть.
Якщо в договорі немає відповіді на запитання, які вас цікавлять – не соромтесь уточнити інформацію у банківського працівника, в даному випадку не існує незручних запитань. Будьте фінансово грамотними!
Пам’ятайте, якщо ви стикнулися з місселінгом, ви можете звернутися на гарячу лінію НБУ за номером 0 800 505 240 чи на електронну пошту [email protected]